Godot Başlangıç Rehberi #2 | Editor, Node’lar ve Sahneler

Bu derste kaldığımız yerden devam ediyoruz. Projemizi oluşturduk ve önümüze Godot’un Editor dediğimiz kısmı çıktı. Gördüğünüz gibi Editör kendi içerisinde bölümlere ayrılıyor.

Bu bölümleri tanıyalım:

  • Dosya Sistemi: Projenizin içinde bulunan dosyaları buradan yönetebilirsiniz.
  • Sahneler sekmesi: Aktif olan sahnenin içeriğini listeler.
  • Viewport: Oyunumuzun içeriğini gösterir.
  • Inspector: Inspector ile bir sahnenin özelliklerini yönetebilir ve değiştirebilirsiniz.
  • Node(Inspector’un yanındaki sekme): Seçili node’un sahip olduğu sinyaller ve içinde bulunduğu grupları gösteren sekme.
  • Ana Menü: Sahne veya script oluşturma, kaydetme, yükleme, proje ayarları vb. gibi seçeneklerin bulunduğu menü.
  • Çalışma Alanları: 2D ve 3D çalışma alanlarının butonları burada bulunuyor. Yaptığınız oyunun boyut sayısına göre ikisinden birini seçmeniz gerekiyor. Aynı zamanda scriptlerimizi yazacağımız text editore de buradan ulaşabilirsiniz.
  • Oynatma ve test butonları: Projemizi veya belli bir sahneyi çalıştırmamıza olanak veren butonlar burada bulunuyor.
  • Aşağı Panel: Output, debug konsolu, animasyon oynatıcı gibi bir sürü sekmenin bulunduğu panel.

Sahneler ve Node’lar

Nodelar

Oyun geliştirmeyi yemek yapmaya benzetecek olursak Node’ları içinden malzemeleri seçeceğimiz bir buzdolabına benzetebiliriz.

Pek çok tip node bulunur, görüntü gösteren nodelar, ses ve müzik çalan nodelar, 3D model gösteren nodelar gibi.

Node’lar Godot ile oluşturulan oyunların temel yapı taşlarıdır.

Her node’un kendine özel bir işlevi bulunur, fakat bütün nodeların paylaştığı temel özelliklerde vardır.

Nodelar birbirlerine eklenebilirler, yani bir node başka bir node’un çocuğu olabilir. Nodeların bu şekilde düzenlenmesine tree yani ağaç denir.

Farklı işlevi olan nodeları bu şekilde düzenleyerek daha karmaşık yapılar oluşturabiliriz. Mesela 3D bir model gösteren node’a ışık saçan bir node’u çocuk olarak eklersek ışık saçan bir 3D Model oluşturmuş oluruz.

Sahneler

Nodelardan bahsettiğimize göre sahnelere geçebiliriz.

Godot ile yapılan oyunlar sahnelerden oluşur. Her sahneyi oyunun bir bölümü olarak düşünebilirsiniz. Oyununuzu çalıştırmak bir sahneyi oynatmak demektir. Bir proje tek bir sahneden de oluşabilir, bir çok sahnedende. Her oyunun sizin seçtiğiniz bir ana sahnesi olur, oyun başladığında bu sahne oynatılır.

Sahneler ağaç şeklinde düzenlenmiş nodelardan oluşur. Her sahnenin bir kök node‘u bulunur.

Sahneler diske kaydedilip tekrar yüklenebilir.

Sahneler instance edilebilir. (Instance etmenin ne olduğunu öğreneceğiz)

Aslında Godot bir sahne editörüdür. 2D, 3D sahneleri ve kullanıcı arayüzlerini oluşturan nodeları düzenlemek için araçlar bulundurur.

İlk Sahnemizi Oluşturalım

Node ve sahne nedir öğrendiğimize göre ilk sahnemizi oluşturalım. Ekrana bir yazı yazdırmakla başlıyacağız. Bunun için Label isimli node’u kullanmamız lazım. Açık olan sahneye yeni bir node eklemek için sahneler sekmesinin sol üstünde bulunan artı şeklindeki node ekleme butonuna basın.

Bu buton açık olan sahneye yeni bir node eklemek için kullanılır, aynı zamanda Ctrl + A kısa yolunu da kullanabilirsiniz. Bu buton aracılığı ile eklenen bir node her zaman seçili node’un çocuğu olarak sahneye eklenecektir. Eğer boş bir sahneye yani içinde hiç bir node olmayan bir sahneye ekliyorsanız root yani kök node olarak sahneye eklenecektir.

Node ekleme butonuna bastığımızda karşımıza Create New Node penceresi çıkıyor. Burada Godot’un içinde olan bütün nodeların listesini görebilir, istediğinizi sahnenize ekleyebilirsiniz.

İstediğimiz node olan Label’ı Search bölümüne yazarak bulabiliriz. Aramamızı yaptıktan sonra seçili olan node’un Label olduğundan emin olup Create butonuna basalım.

Create’e bastıktan sonra Godot otomatik olarak 2D çalışma alanına geçiyor. Bu Label node’unun 2D bir node olmasından kaynaklanıyor. Oluşturduğumuz labelı viewport’un sol üstünde seçili halde ve sahneler sekmesinde görebiliriz. Inspector sekmesinde ise Label node’unun sahip olduğu özellikleri görebiliyoruz. 

Şimdi labelın içine istediğimiz yazıyı yazacağız. Bunu yapmak için Inspectordaki “Text” özelliğini değiştirmemiz lazım. Şimdi “Text”in içine “Godot öğreniyorum” yazalım.

Şimdi tek yapmamız gereken sahnemizi kaydetmek ve çalıştırmak. Bunun için sol üstteki Scene menüsüne tıklayıp save scene’e tıklıyoruz. Ctrl + S kısayolunu da kullanabilirsiniz.

Açılan Save Scene As… penceresi bize sahnemizi kaydedeceğimiz yeri seçmemiz için dosya sistemini gösteriyor. Gödüğünüz gibi projemizin kök dosyası res:// olarak geçiyor. Sahnemizi buraya kaydedeceğiz, gösterme amaçlı bir proje olduğu için başka bir klasör oluşturmaya gerek yok.

Sahneleri .tscn dosya uzantısını kullanarak kaydediyoruz. Aşağı tarafta sahnemizin ismini görebilirsiniz. Godot otomatik olarak sahnenin ismini kök node ile aynı oluşturdu. Label sahnemizdeki kök node’un ismi, .tscn ise dosya uzantısı. Save’e tıklayarak sahnemizi kaydedelim.

Sahnemizi kaydettik ve artık çalıştırabiliriz. Seçili sahneyi oynatmak için sağ üstteki Play Scene butonuna basalım. Aynı zamanda F6 kısayolunu kullanabilirsiniz. Bu buton seçili olan sahneyi çalıştıracaktır.

Böylece ekrana yazımızı yazdırmış olduk!

Şu an sadece seçili olan sahneyi çalıştırabiliyoruz. Fakat projenizde birden fazla sahneniz olabilir. Bu yüzden bu sahnelerin bir tanesini ana sahne olarak seçmemiz lazım. Bu sahne oyunumuzu açtığımız zaman çalıştırılacak olan sahne oluyor.

Proje ayarları project.godot adlı bir dosyanın içinde bulunuyor. Bu ayarları ana menüden ulaşacağımız Project -> Project Settings penceresinden değiştirebiliyoruz. Ana sahneyi ayarlamak için bu pencereyi açalım.

Burada projenize dair bir sürü ayar bulunuyor. Burada değiştirdiğiniz ayarlar her proje için özel, yani bu proje için yaptığınız ayarlar başka projelere aktarılmıyor. Başka bir proje oluşturursanız yeniden istediğiniz ayarları seçmeniz lazım.

Ana sahneyi değiştirmek için Application -> Run -> Main Scene’e geliyoruz. 

Main Scene’nin yanında bulunan klasör işaretine tıklıyoruz. Açılan pencerede biraz önce oluşturduğumuz Label.tscn sahnesini seçiyoruz ve Open’a tıklıyoruz.

Ana sahnemiz seçildi, Close diyerek Project Settingsden çıkabilirsiniz. Artık Oynat butonuyla veya F5 kısayoluyla oyunumuzu çalıştırabiliriz. Hangi sahne seçili olursa olsun oynat butonuna bastığınız takdirde burada seçtiğimiz ana sahne açılıcaktır.

 

Bugünlük bu kadar, Bir sonraki bölümde Instancing hakkında konuşacağız!


 

Leave a Reply

Your email address will not be published.